لارستان

ساخت وبلاگ
انتشار در۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۳ ب.ظ سرویس:مطلب شما بدون دیدگاه 11 بازدید

جوابيه سرپرست آرامستان هاي لار به يادداشت «از باغ رضوان تا دالرحمه لار»

آفتاب لارستان: در پي درج يادداشت «از باغ رضوان اصفهان تا دالرحمه لار» (اينجا) نوشته سيما علويه، سرپرست آرامستان هاي شهر لار پاسخي نوشته اند كه با كمي ويرايش در ادامه مي خوانيد:

***

اسماعيل ايزدي*: با تشکر از نويسنده يادداشت «از باغ رضوان تا…» که به مسائل شهری توجه دارند اما بهتر است افراد درباره مسائلی که اطلاع ندارند و یا اطلاع کافی ندارند یا اظهار نظر نکنند و یا قبل از هر اظهار نظری با مسئولین مربوطه تماس گرفته و اطلاعات خود را کامل نمايند. اما نويسنده و مخاطبان محترم به چند نكته درباره دالرحمه جديد لار دقت فرمايند:
۱) مسئله بالابردن قیمت از ۱۵۰ به ۴۰۰ هزار تومان کاملاً اشتباه بوده و از سال ۱۳۹۲ که دارالرحمه افتتاح شده است قیمت قبر به اضافه تمامی کارهای جانبی مثل تغسیل، تشییع، تدفین، سردخانه و آمبولانس مبلغ ۴۱۰هزار تومان بوده و فکر می کنم تنها هزینه ای که در این چهار سال ثابت مانده همین باشد!
۲) قرار بر ساختن هیچ مقبره ای در دارالرحمه نبوده و تنها جهت قطعه نیکوکاران دیواری حداکثر دو متری بعنوان مشخصه حدود قطعات با طرح مصوب شورای مدیریتی دارالرحمه ساخته خواهد شد.
۳) فضای سبز دارالرحمه در حال گسترش می باشد و مطمئناً مقایسه آن با باغ رضوان اصفهان که قدمت چندین ساله دارد و آب و هوائی کاملاً متفاوت را تجربه می کند، منطقی به نظر نمی رسد.
۴) هیچ برنامه شبانه ای در دارالرحمه انجام نشده و نمی شود (البته بجز مراسم شام غریبان) و تمامی برنامه های دعا و مراسم دینی در گلزار مطهر شهدا برگزار می گردد.
۵) صندلی هائی که در دارالرحمه موجود می باشد وقفی بوده و برای در اختیار قرار دادن آنها هیچ وجهي دریافت نمی شود.
۶) در بارندگي سال گذشته هیچ گونه آب گفتگی در سطح قبور شاهد نبودیم و تنها در ورودی دارالرحمه به جهت مشکل جاده کمربندی که مسیر عبور آبها را مسدود کرده بود آب گرفتگی وجود داشت.
۷) شما که به گفته خودتان تنها دو بار در این چهار سال به دارالرحمه تشریف آورده اید چگونه به خودتان اجازه داده اید که اظهار نظر غیرکارشناسانه انجام دهید؟! خوشحال می شویم که شما را از نزدیک زیارت کرده و اگر ایده ای در جهت پیشرفت این مکان دارید از نظرات منطقی شما بهره مند شویم. با تشکر

*سرپرست آرامستانهای شهر لار


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 203 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:56

انتشار در۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۱ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 9 بازدید

323رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان به بخش تاريخي جویم رفت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری لارستان از بخش جویم بازدید كرد.

به گزارش روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي لارستان، در این سفر یک روزه سیما علویه از کاروانسرای خواجه ابوالحسن، کاروانسرای شترخانه، کاروانسرای رضاقلی خان، کاروانسرای صفی قلی خان، مسجد جامع و حمام خضر بازدید نمود و از تلاش و خدمات یوسف تقوی مراقب آثار جویم و بنارویه که نماینده اداره میراث فرهنگی درجویم و بنارویه می باشد تشکرنمود.

گفتنی است بخش جویم طی چند سال اخیر، بدلیل تعدد آثار تاریخی و کهن، بیشترین بودجه مرمتی به نسبت سایر بخش های لارستان به خود اختصاص داده است.

درسال گذشته طی تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی و شهرداری جویم مقرر گردید هر دو ارگان به نسبت مساوی هزینه مرمت کاروانسرای خواجه ابوالحسن را پرداخت نمایند که در این راستا اداره میراث سنگ فرش حجره ها را اجرا نموده است.

علویه اظهار امیدواری نمود چنانچه شورا و شهرداری جویم قول و تعهد قبلی خود را انجام دهند و در آینده همکاری مالی نمایند میراث شهرستان نیز همچنان به کمکهای مالی و هزینه کرد خود در آثار و اماکن جویم ادامه خواهد داد بدیهی است درصورت مشارکت شورای شهر و شهرداری و دیگر ادارات ذیربط و سرمایه گذاری بخش خصوصی جویم می توان بناهای تاریخی را مرمت و مورد بهره برداری قرار داد. آبشار رحمت آباد جویم نيز یکی از نقاط گردشگری طبیعی است که قابلیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را دار است.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 219 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 7:08

انتشار در۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۲ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 6 بازدید

New-Im33ageاعزام۴۰ نفر از مددجویان لارستانی به مشهد مقدس

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لارستان از اعزام ۴۰ نفر از مادران و دختران  تحت حمایت این نهاد به اردوی زیارتی مشهد مقدس خبر داد.

دلاور در حاشیه اعزام این کاروان زیارتی به مشهد مقدس گفت:  یکی از عمده فعالیت های فرهنگی کمیته امداد شهرستان لارستان فراهم کردن زمینه زیارت حرم امام رضا(ع) برای مددجویانی است که تاکنون موفق به انجام این سفر زیارتی نشده اند.
وی مدت زمان این سفر معنوی را یک هفته عنوان کرد و افزود: تعداد ۴۰ نفر از مددجویان در قالب یک دستگاه اتوبوس به مشهد مقدس اعزام شدند که هزینه این اردو بیش از ۱۰۰ میلیون ریال برآورد گردیده که از محل اعتبارات واحد فرهنگی کمیته امداد تامین گردیده است.
وی تصریح کرد: کاروان شوق زیارت با هدف تقویت روحیه معنوی خانواده های تحت پوشش این نهاد و ترویج فرهنگ ناب ارتباط با اهل بیت (ع)اجرا می شود.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) لارستان با بیان اینکه تقویت باورهای دینی عمده هدف برگزاری این اردوهاست، گفت: این اردوها باعث ایجاد شور و نشاط معنوی، همگرایی و جامعه پذیری در بین مددجویان تحت پوشش می گردد.


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 210 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 7:08

انتشار در۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۸ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 3 بازدید

كودكان لاري به ميهماني اولين «پنجشنبه هاي كتاب» مي روند

سيد كامران علوي: سلسله شب نشینی های فرهنگی با عنوان «ضیافت کتاب» برنامه ایی بود که به همت حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار با همکاری معاونت اداره کل و اداره کتابخانه های عمومی لارستان و شورای اسلامی شهر لار در ماه رمضان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری لار، این برنامه که در دو پنجشنبه ساعت۱۰ شب پذیرای طیف های مختلفی از جامعه بود به معرفی کتاب در حوزه ادبیات داستانی می پرداخت.
نخستین برنامه پذیرای کتابخوانی تنی چند از مسئولین شهرستان بود و در برنامه دوم هنرمندان و ورزشکاران کتب انتخابی خود را برای حضار معرفی کردند.
به گفته دبیر برگزاری این طرح، عنوان «ضیافت کتاب» با نگاهی به زمان اجرای برنامه و خود موضوع انتخاب شده است. محسن زارع گفت: به جهت تقارن اجرای این طرح کتابخوانی با ماه رمضان این برنامه «ضیافت کتاب» نام گرفت.
وی افزود: با عبور از این ماه و بازگشت به روال عادی این برنامه که دو پنجشنبه از هر ماه برگزار می شود «پنج شنبه های کتاب » نام خواهد گرفت. نخستین قسمت این برنامه از پنجشنبه هفته جاري ( ۳۱ تیرماه ) برگزار می شود.
برنامه این هفته به کودکان اختصاص دارد که پذیرای کتابخوانی آنها در سه رده سنی الف، ب و ج خواهد بود. کتاب های معرفی شده صرفاً در حوزه ادبیات داستانی انتخاب خواهد شد. همچنین میان برنامه های شاد برای کودکان از دیگر برنامه های این مراسم ویژه خواهد بود. مهمان همکار در برگزاری برنامه این هفته «خانه کتاب کنارک» است .
دبیر برگزاری برنامه از تمام اولیایی که کودکانشان علاقه مند به شرکت در این برنامه اند جهت حضور دعوت به عمل آورد.

Neeew-Image


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 242 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:25

انتشار در۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۹ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 2 بازدید

«هارطونيان» در لارستان دوره ۱۷ ماهه آموزشِ نقاشي برگزار مي كند

تلاقی اندیشه و تجربه اساتید فن، همراه با شور و اشتیاق جوانان به هنر نقاشی و طراحی را می توان مهمترین ماحصل جشنواره منطقه ای نقاشی دیواری لارستان دانست. مجموعه جلسات و نشست های انجمن هنرهای تجسمی در گام دوم خود محیطی به مراتب حرفه ای و کارآمد تر را تحت عنوان هفته طراحی لارستان برای هنرمندان این دیار به ارمغان آورد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان؛ انجمن هنرهای تجسمی در ادامه برنامه هفته طراحی لارستان، با هدف تربیت و نسل سازی در میان علاقه مندان به هنر مدرن، دوره کامل ۱۷ماهه آموزش طراحی و نقاشی، از مبتدی تا حرفه ای همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهی و همچنین برپایی نمایشگاه داخلی و خارجی، تحت نظر و آموزش مستقیم واهیک هارطونیان، مدرس برجسته و بین المللی نقاشی کشورمان برگزار می نماید.

علاقه مندان به هنرهای تجسمی بویژه طراحی و نقاشی حرفه ای می توانند همه روزه با مراجعه به واحد هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان از جزئیات و نحوه ثبت نام در این دوره آگاهی حاصل نمایند.

همچنین روز گذشته هارطونیان به همراه ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای مدیریت انجمن هنرهای تجسمی لار جهت ارائه طرح ها و توجیه برنامه های خود دیدار های جداگانه با مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان و مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی لار داشت.

در ابتدای این جلسه سید علی اصغر رفعت حقیقی ضمن ابراز خرسندی از حضور اساتید طراز اول در شهر لار ابراز داشت: حضور آقایان هارطونیان، گاوزن و خانم اهرابی که اکنون به دعوت شهردار میلان در این شهر گالری هنری دایر نموده اند باعث شد تا نسلی از جوانان مستعد در کارگاه ها و کلاس های هفته طراحی لارستان طرح ها و ایده های همخوان با مناطق شهری قدیم و جدید ارائه نمایند که بسیاری از این ایده ها قابلیت اجرایی در سطح کلان مبلمان شهری را دارد.

وی ادامه داد: وظیفه ما به عنوان متولی این امر حمایت همه جانبه است تا این ایده ها به منصه ظهور برسد و رسیدن به این مهم مستلزم همفکری و همکاری متقابل نهادهای دست اندرکار می باشد.

سپس هارطونیان در ضمن صحبت های خود ابراز داشت: مناطق بکر لار نیازمند توجه برخواسته از اصول منطبق با زیباسازی و مبلمان شهری است و این زیباسازی تاثیر مستقیم با روحیه و نوع رفتار و خلق و خوی مردم دارد.

وی ادامه داد: ترکیب شاخصه های بومی با هنر خلاق باعث این مهم می شود که پیش از همه ما به عنوان شهروند لار از حضور در شهر خودمان لذت ببریم و بی گمان بعد از ما دیگران هم از تماشای شهری زیبا لذت خواهند برد و این رسالتی است که من برای دست یابی به آن  در لار هستم.

پس از آن منصور اسماعیلی مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی با بیان اینکه این بنیاد به جد از طرح های کارشناسی شده حمایت می کند ابراز داشت: ما بر این اعتقادیم که نه تنها از ایده ها و طرح های نوین استقبال می کنیم بلکه تمام تلاشمان را در جهت عملیاتی شدن این ایده ها نیز بکار خواهیم بست.

در پایان این نشست ها عنایت انصاری فرد مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان بیان داشت: زیبایی مقوله ای است که بیش از همه خداوند متعال بر آن صحه گذاشته است. تمام تلاش ما این بود تا فرودگاهی زیبا و مدرن در شان و شرافت مردم بسازیم. انصاری فرد در ادامه گفت: از آنجایی که فرودگاه نماد و ویترین زیبایی هر شهر می باشد، حمایت کامل خود را از طرح ها و ایده های هنرمندان در جهت زیباسازی این مجموعه ابراز می دارم.

1(1)10 2(1) 3(1) 4(1) 5 6 7
9


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 277 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:25

انتشار در۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۳ ب.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 14 بازدید

«احمد دلاور» به عنوان بخشدار جديد «صحراي باغ» منصوب شد

با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، بخشدار جدید صحرای باغ معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان؛ در مراسمی با حضور علی اکبر نجیب زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، مسعود راسخی معاون سیاسی وی، سید احمد قتالی امام جمعه عمادده، شهردار و شورای اسلامی شهر و روستا، معتمدین، خیرین و دهیاران، احمد دلاور به عنوان بخشدار جدید صحرای باغ معرفی گردید.

Ne333w-Image

در این مراسم معاون سیاسی فرمانداری ویژه لارستان در سخنانی اظهار داشت: همه  مسئولین و مدیران دستگاهای اجرایی شهرستان خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند و ارتباط مستمر با مردم داشته باشند و در کل خدمتگزار واقعی برای مردم باشند و در کل  همه مسئولین باید در خصوص رفع مشکلات ملت در تمامی روستاها تمام تلاش خود را به کار گیرند.

مسعود راسخی خاطرنشان کرد: در مدت سه سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد به حمداله  کارهای خوبی شده است و با تلاش و کوشش خود توانسته است به اهداف بلند نظام دست یابد.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه لارستان با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل گفت: خدمت به مردم از مصادیق و اولویت اول تحقق اقتصاد مقاومتی است.

راسخی از دیگر مؤلفه های اقتصاد مقاومتی استفاده از تولیدات ملی و داخلی، اصلاح الگوی مصرف، صرفه جویی در مصرف انرژی بخصوص آب، کمک به محرومان و سرمایه گذاری در منطقه عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از خیرین منطقه تصریح کرد: برکات کار خیرین در این منطقه و در کل منطقه لارستان ملموس است و بایستی قدردان این عزیزان باشیم.

راسخی بیان کرد: بحمداله دو مقوله مهم امنیت و وحدت در منطقه لارستان بزرگ زبانزد عام و خاص است که بایستی قدر آن را بدانیم و شکر گزار خداوند متعال باشیم چرا که بالاترین نعمتی است که خداوند نصیب این مردم کرده است.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه لارستان با بیان اینکه کشور ایران با هیچ کشوری از نظر بالا بودن ضریب امنیتی قابل قیاس نیست، افزود: به برکت خون مقدس شهدا، هدایت ها و تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، سیاست های دولت تدبیر و امید و مقاومت و ایستادگی مردم عزیز، کشور جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال توسعه و پیشرفت و اقتدار است.

وی در پایان سخنانش ضمن تشکر از محمد آزادی بخشدار سابق صحرای باغ، برای بخشدار جدید آرزوی موفقیت کرد و از اوخواست که مطالبات مردم را به جد پیگیری نماید و برای رشد و توسعه بخش صحرای باغ تلاش مضاعفی داشته باشد.

امام جمعه عمادده نیز در سخنانی اظهار داشت: جدیت و پشتکار و تلاش و کوشش شبانه روزی مسئولین بخش در جهت  رشدو توسعه شهر و روستا در دستور کار آنها باشد و در راستای استقرار نمایندگی ادارات در بخش پیگیریهای لازم را معمول دارند.

وی از همگان خواست که قدر این امنیت و وحدت مثال زدنی که در ایران اسلامی بخصوص در منطقه لارستان است را بدانند و همیشه شکرگزار خداوند سبحان باشند.

محمد آزادی بخشدار سابق صحرای باغ هم در سخنانی به ارائه عملکرد خود در طی این هفت ماه در موضوعات مختلف از جمله برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، برنامه ریزی ستاد تسهیلات نوروزی، برگزاری مراسم استقبال از شهداي گمنام، اجرای برنامه های ستاد دهه فجر وافتتاح پروژه های عمرانی، برنامه ریزی در خصوص هفته معلم، اعزام کاروان راهیان نور، پیگیری مسائل و مشکلات بخش و غیره پرداخت.

در ادامه احمد دلاور بعنوان بخشدار جدید صحرای باغ معرفی و از خدمات محمد آزادی بخشدار سابق تجلیل بعمل آمد.

احمد دلاور بخشدار جدید صحرای باغ هم  در سخنانی از همه مردم و مسئولین خواست تا با وی همکاری لازم داشته باشند.

وی گفت: تاکنون خدمات ارزنده و قابل توجهی از سوی دولت تدبیر و امید از جمله اجرای طرح تحول نظام سلامت، کنترل نرخ تورم و غیره به مردم ایران اسلامی ارائه شده است.

وی گفت: با کمک خداوند متعال و همکاری و همیاری همه مردم، برای رشد و توسعه و پیشرفت بخش صحرای باغ تلاش و کوشش خواهیم کرد و از تمامی ظرفیت ها، پتانسیل ها و استعدادهای این بخش استفاده خواهیم کرد و در راستای اهداف بلند دولت تدبیر و امید حرکت خواهیم کرد.

دلاور با بیان اینکه مردم بخش صحرای باغ مردمی بافرهنگ و سخاوتمند هستند تصریح کرد: بنده از همه پیشنهادات و نظرات افراد برای رشد و توسعه بخش استقبال خواهم کرد و آنرا با آغوش باز می پذیرم.

اضافه می گردد که احمد دلاور اهل و ساکن شهر لار و دارای مدرک کارشناس ارشد جغرافیا  می باشد و پیش از این نیز کارمند فرمانداری گراش و مدتی هم رئیس اداره محیط زیست شهرستان لارستان بوده است.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 194 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 1:03

انتشار در۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 9 بازدید

مراسم چهلمين روز درگذشت «آقا صاحب» در حسينيه اعظم برگزار مي شود

مراسم چهلمين روز درگذشت مرحوم سيدعبدالصاحب ميرپور كه نزد مردم لار به «آقا صاحب» معروف بود ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۳۱ تيرماه در حسينيه اعظم لار برگزار مي شود.

خانواده هاي ميرپور و نسابه طي اطلاعيه اي از عموم مردم قدرشناس لارستان براي حضور در اين مراسم دعوت كرده اند.

«آقا صاحب» از سادات ريشه دار شهر لار و فرزند مرحوم سيد عبدالحسين ميرپور بود و عمر خود را در راه وعظ و روضه خواني گذراند.

او ۲۵خردادماه امسال در سن ۷۸ سالگي و بر اثر بيماري دستگاه گوارش درگذشت و پيكر او در قطعه روحانيت دارالرحمه لار به خاك سپرده شد.

e1


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 4:30

دکتر غلامرضا دیانت، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی از دهکویه در فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای (فلوشیپ اینترونشن) پذیرفته شد.

به گزارش سايت پسین دهکویه، دکتر غلامرضا دیانت، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و از پزشکان پرتلاش و حاذق لارستان، موفق به قبولی در آزمون دوره تکمیلی تخصصی رادیولوژی مداخله ای (فلوشیپ اینترونشن) سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد.

دیانت، فرزند لارستان، متولد ۱۳۵۳، تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش دهکویه به پایان رساند و در سال ۱۳۷۱ از دبیرستان شبانه روزی نمونه توحید شیراز در رشته علوم تجربی فارغ التحصیل شد. درهمان سال در کنکور منطقه یک در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز قبول شد و نهایتا در سال ۱۳۷۸ تحصیلات خود را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پایان رساند و مدرک پزشکی عمومی خود را از این دانشگاه گرفت.

وي چند سال بعد برای تحصیل در رشته تخصصی رادیولوژی به کشور ارمنستان رفت و ادامه این رشته را در دانشگاه اهواز سپری کرد و در سال ۱۳۹۱ با اخذ مدرک گواهینامه تخصصی رادیولوژی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. در همان سال در آزمون کتبی و شفاهی بورد تخصصی رادیولوژی هم قبول شدند که شرط اصلی برای شرکت در آزمون فلوشیپ داشتن مدرک بورد تخصصی می باشد.

از جمله سمت های قبلی دکتر دیانت می توان به معاونت بهداشتی شهرستان مهر، پزشکی قانونی شهرستان مهر و معاونت توسعه دانشکده علوم پزشکی لارستان اشاره کرد.

فلوشیپ اینترونشن در ایران رشته نوپایی است و در مجموع در کل کشور سالانه فقط ۶ نفر در این رشته پذیرش می شوند و دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از قطبهای اصلی آموزش این رشته می باشد که این موضوع ارزش و اهمیت موفقیت او را مضاعف می نماید.

فلوشیپی رادیولوژی مداخله ای به متخصص رادیولوژی این توانمندی را می دهد که بسیاری از بیمارانی که قبلا در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی جراحی می شدند را تنها از طریق وارد کردن یک کاتتر مخصوص از یکی از شریانهای محیطی، بصورت سرپایی و با عوارض بسیار کمتر درمان کند.

از جمله  عملهای رایج در این رشته استنت گذاری و باز کردن عروق در اکثر نواحی بدن،  باز كردن مجاری صفراوی، ازبین بردن توده های کبد و رحم و بستن آنوریسم و اختلالات عروقی در مغز می باشد.  همچنین نمونه برداری دقیق از توده های کبد، ریه، کلیه، تیروئید، پستان و سایر نواحی بدن توسط این متخصصین انجام می شود.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 191 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 4:30

انتشار در۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۸ ق.ظ سرویس:مطلب شما بدون دیدگاه 7 بازدید

فرصت طلبانِ سياسي

حبيب مقيميn00002517-b/ صحبت نو: فرصت طلبی سياسي. اين هم براي خودش واژه اي است. حالا هستند کساني که منتظرند تا اتفاق جديدي کشور را بلرزاند و آنها از پس پشت آن رخ داد توهم قدرت دوباره در سر بپرورانند. نمونه اش همين جريان هاي فيش هاي نجومي. گروهي چنان از حق مردم و حرف مي زنند و به آنها توصيه مي کنند که نگذاريد حقتان پايمال شود که انگار پيش از اين هيچ خبري از اين دست در کشور نبوده و عدالت اقتصادي قصه ديروز و امروز است.

البته در پس اين شعارها دست يافتن به قدرت نهفته است که موضوع بحث ما همين جاست. نمي دانم حافظه تاريخي ما را چه شده و کمي آنسوتر را به ياد نداريم که قرار بود مرد هزاره سوم  با شعار عدالت مردم را به سفرهاي تفريحي بفرستد و طلاي سياه بياورد سر سفره ها. حالا اين مردم وامانده اند و حيران و شايد گاهي خجالت زده خانواده که در روزمرگي شان مانده اند. سرگردانند و حيران که به کجاي اين شب تيره قباي ژنده خود را  بياويزند.

روزهاي پيش دکتر احمدي نژاد در جمع مردم ملارد گفت که حق شما دارد پايمال مي شود. به  گمان من بي درنگ بايد درباره مبحث حق در کشور ما يک اجماع صورت بگيرد. گويا تعاريف از حق نزد اشخاص گوناگون و طيف هاي سياسي و در زمان هاي گو ناگون متفاوت است. سياستمداران ما در تمام طيف هاي سياسي خارج از قدرت  هرگز به احقاق حقوق مردم فکر نمي کنند. براي مثال در ميان اين همه موسسات غير دولتي، هيچ نهادي وابسته به طيف هاي سياسي حتي آنها که داعيه آزاد انديشي دارند نمي کوشد به مسائل مربوط به حقوق مردم بپردازد.

از سياستمداران بايد پرسيد  مگر عدالت و برابري يا سياست فقط از کوي و برزن قدرت مي‌گذرد که سياستمداران  همواره در پي آن‌اند تا براندازند کسان و برکشند خويشان را. در اين وانفسا، اصولگرايي، اصلاح‌طلبي و اعتدال، واژه‌هايي بي ‌معنايند در کوچه‌هاي فقر اين سامان. جنگيدن براي قدرت به‌ نام مردم و عدالت، کاري است بي‌ثمر و پُرخسران.

بي شک شخصي مانند احمدي نژاد با تجربه هشت ساله رييس جمهوري اين سرزمين حالا قربة الي‌الله هم مي تواند به داد اين مردم برسد. ولي اين شعارهاست که در کشور ما  مثل خوره روح آدم را مي خورد نه زخم ها. شعارهايي که پوسته هاي رنگارنگي بيش نيست و از پشت لايه نازک آن مي تواني به راحتي فقر و سرگرداني مردم را ببيني.نمي دانم چه حالي به سياستمداران جوياي قدرت با سواستفاده از فقر و عدالت خواهي مردم  دست مي دهد وقتي اشک آرام کارگري را ببيني که با شنيدن خبر فيش هاي نجومي بر گونه اش ريخت. کارگري که براي مداواي دختر بيمارش لنگ يک جرعه عدالت بود. حالا هي بنشينيم و چشم بچرخانيم که کي، کجا عليه حزب و گروهمان قدعلم کرده تا ريشه اش را بخشکانيم.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 185 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 4:30

انتشار در۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹ ب.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 8 بازدید

نخستين بزرگداشت «احمد شاملو» در لار برگزار مي شود

براي نخستين بار بزرگداشت «احمد شاملو» شاعر بلندآوازه ايران و بنيانگذار شعر سپيد، همزمان با سالمرگ او در لار برگزار مي شود.

اين ويژه برنامه ساعت ۲۰/۳۰ شنبه دوم مردادماه در كافه كتاب پاراگراف واقع در شهرجديد، بلوك اول ۱۲ متري سينما اجرا مي شود.

به گفته برگزار كنندگان اين بزرگداشت، دكتر اسدالله نوروزي مدرس دانشگاه سخنران اصلي مراسم است و نقد و بررسي اجمالي آثار شاملو، شعرخواني تعدادي از شاعران مهمان، پخش كليپ و اجراي موسيقي زنده مهمترين بخش هاي اين مراسم را تشكيل مي دهند.

كافه كتاب پاراگراف با همكاري انجمن شعر آفتابِ لار، تدارك اين برنامه را بر عهده دارد و حضور براي تمام علاقه مندان در اين مراسم بلامانع اعلام شده است.

گفتني است كافه كتاب پاراگراف تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لارستان چند ماهي است در شهر لار گشايش يافته و در اين مدت توانسته غير از فروش كتب ارزشمند ادبي و هنري، ميزباني براي هنرمندان و گردهمايي هاي فرهنگي باشد.

we


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 245 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 1:56

انتشار در۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۶ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 5 بازدید

New Imffageروكش آسفالت  محور سه راهي «چاه طوس» به «آشنا» به پايان رسيد

حيدري رئيس اداره راه وشهرسازي شهرستان خنج از اتمام روکش آسفالت سه راهي چاه طوس به آشنا در حوزه شهرستان خنج خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان، رئيس اداره راه و شهرسازي خنج از اتمام روکش آسفالت جاده روستایی چاه طوس به مز وآشنا و در دست اقدام بودن راه دهنو در حوزه شهرستان خنج خبر داد.

رئيس اداره راه وشهرسازي خنج  گفت: آسفالت گرم سه راهي چاه طوس آشنا به طول ۱۲/۳ کیلومتر، عرض ۶ متر و ضخامت ۵ سانتی‌متر باهزينه ۱۴ ميليارد و۸۷۰ ميليون ريال اعتباردولتي انجام شده است.


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 256 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 6:46

انتشار در۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۹ ق.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 4 بازدید

فرماندار لارستان كمبودهاي «بهزيستي» را براي مديركل تشريح كرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: مکان و همچنین تعداد نیروهای انسانی بهزیستی لارستان، جوابگوی مراجعات روزانه مردم، بخصوص معلولین عزیز نیست.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان؛ دکتر سید مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی فارس به اتفاق معصومه فروتن معاون امور اجتماعی بهزیستی استان، با علی اکبر نجیب زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان در محل فرمانداری دیدار و گفتگو نمود.

New-Imaeege

در این نشست فرماندار ویژه لارستان در سخنانی از مدیرکل بهزیستی فارس در خواست کرد که جهت  ساخت ساختمان اداری، تامین نیروی انسانی و خودرو برای اداره بهزیستی این شهرستان، تامین اعتبار برای ساختمان نیمه تمام بهزیستی اوز و راه اندازی نمایندگی بهزیستی بخش صحرای باغ، همکاری و مساعدت نماید و در کل نگاه ویژه تری به این منطقه با توجه به وسعت زیاد شهرستان داشته باشد. نجیب زاده در ادامه خواسته های دیگر نیز از مدیر کل بهزیستی فارس داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه این شهرستان دارای فرمانداری ویژه می باشد اداره بهزیستی  این شهرستان را تا سطح معاونت اداره کل بهزیستی فارس ارتقا داده شود و یک سری اختیارات نیز به خود اداره شهرستان واگذار گردد تا مردم در رفاه و آسایش باشند و لازم نباشد به مرکز استان مراجعه کنند.

فرماندار ویژه لارستان همچنین با اشاره به گستردگی، جمعیت زیاد و موقعیت شهرستان، قدمت زیاد اداره بهزیستی شهرستان و مراجعات زیاد و مستمر مردم، تاکید کرد: مکان این اداره و همچنین تعداد نیروهای انسانی این اداره، جوابگوی مراجعات روزانه مردم، بخصوص معلولین عزیز نیست.

مدیرکل بهزیستی فارس نیز قول پیگیری در خصوص  اجرایی کردن موارد مطرح شده از سوی فرماندار ویژه لارستان را داد.

موسوی در خصوص راه اندازی نمایندگی بهزیستی در بخش صحرای باغ هم تصریح کرد: در صورتی که ساختمانی را در بخش صحرای باغ تحویل بهزیستی نمایند تا هفته دولت امسال نمایندگی را در این بخش افتتاح می نماییم.

گفتنی است در این دیدار همچنین علیرضا بال افکن رییس اداره بهزیستی لارستان نیز حضور داشت.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 231 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 6:46

انتشار در۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۵ ق.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 4 بازدید

errمديرعامل بنياد هاشمي: تا پايان سال ۱۵ پروژه عمراني در لارستان به بهره برداري مي رسد

مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان از احداث و افتتاح ۱۵ پروژه عمرانی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان؛ منصور اسماعیلی در آئین کلنگ زنی دو پروژه مرکز اورژانس اجتماعی و مرکز جامع توانبخشی شهر لار که با حضور مدیرکل بهزیستی استان فارس انجام شد، اظهار داشت: بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان با هدف نیازسنجی نیازهای منطقه، مشاور خیرین و پرهیز از موازی کاری در انجام امور عام المنفعه خیرین ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه یکی از ضروریاتی که در لارستان احساس می شد، بحث احداث اورژانس ۱۱۵ در شهر لار بود که توسط بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان در سال ۹۱ افتتاح شد و در سال آینده کار احداث پایگاه شماره ۲ آن نیز در شهرجدید لار ساخته می شود، افزود: با توجه به گستردگی شهر لار و بروز حوادث گوناگون با همکاری شهرداری لار، کار ساخت مرکز فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در حال انجام است و در آینده نزدیک بهره برداری می شود.

مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان یکی دیگر از نیازهای ضروری این شهرستان را اورژانس اجتماعی ۱۲۳ جهت خدمات رسانه در بُعد اجتماعی و مشاوره دهی عنوان و تصریح کرد: مرکز جامع توانبخشی با توجه به هزینه سنگین درمان بخصوص در زمینه فیزیوتراپی و غیره با همت خیرین با نام مجتمع هاشمی در لارستان احداث می شود.

اسماعیلی با اشاره به برنامه های بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان برای انجام دیگر پروژه های عام المنفعه در این شهرستان، ادامه داد: برای سال جاری ۱۵ پروژه در زمینه های مختلف آموزشی، درمانی، ورزشی و غیره احداث و به بهره برداری می رسد.

وی با برشمردن برخی از این پروژه ها، گفت: احداث مدرسه امیرکبیر با مشارکت اداره کل نوسازی فارس، بازسازی مدرسه ابن سینا، احداث ساختمان انتقال خون شهرقدیم، فرماندهی آتش نشانی، بلوار فرودگاه، آسایشگاه پلیس فرودگاه، نمازخانه هنرستان فاطمه زهرا(س)، مجتمع فرهنگی مذهبی امام رضا(ع) در شهرک صابرین، اورژانس اجتماعی، مجتمع توان بخشی نام برد.

مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان بخش ccu بیمارستان امام رضا(ع) لار، استخر شهرقدیم، کارگاه اشتغالزایی شعبه شماره ۲ مرکز مشارکت زنان نیکوکار، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی هاشمی زاده در بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار، احداث درمانگاه امام علی(ع) نیروهای مسلح از دیگر پروژه های این مرکز خیریه اشاره کرد.

وی گفت: ساختمان مراکز توانبخشی و اورژانس اجتماعی لارستان به ترتیب بازیربنای ۴۵۰ و ۲۵۰ متر مربع با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار توسط خیرین از زمان صدور پروانه ساخت در مدت شش ماه احداث می شود و کار تجهیز این دو مرکز و همچنین تأمین نیروی انسانی آن توسط اداره کل بهزیستی استان فارس صورت می گیرد.

مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت های مسئولین در ادارات کل توسعه متوازن و همه جانبه این شهرستان رقم خواهد خورد.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 244 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 6:46

انتشار در۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۲ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 9 بازدید

كارگاه بازيگري تئاتر «زيبايي نژاد» در تالار وحدت لار برگزار شد+ عكس

اصغر زیبایی نژاد مدرس برجسته هنرهای نمایشی استان فارس به دعوت انجمن نمایش لار، کارگاه یک روزه آموزش فنون بازیگری را در مجموعه فرهنگی تالار وحدت این شهر برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لارستان،‌ در این کارگاه که جمعه گذشته برگزار گردید هنرمندان و علاقه مندان به هنر تئاتر از شهرهای لار، لطیفی، اوز و دهکویه حضور داشتند و به اصول و تمرین های اولیه بیان و بدن، حس و تخیل پرداختند.

زیبایی نژاد پتانسیل حرفه بازیگری در میان تئاتری های لارستانی را فوق العاده دانست و بیان داشت: می توانیم با آموزش اصولی شاهد بروز این پتانسیل در میان جوانان و شکوفایی تئاتر این شهرستان باشیم. وی گفت: بازیگری هنر اندیشیدن و تفکر است.

file_493file_491 file_490 file_492


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 359 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 5:30

محمدابراهيم خوشه چرخ، شاعر لاري و عضو انجمن شعر آفتاب اين شهر به تازگي سه شعر سروده است. وي چند سال است كه بطور جدي كار سرودن اشعار خود را در قالب كلاسيك و آزاد آغاز كرده است و از جمله پركارترين شاعران انجمن آفتاب محسوب مي شود. در ادامه سه شعر تازه او را بخوانيد:

***

آيه هاي مهتاب

و گيسوان سروي، كه ماه را غبار مي گرفت

و او كه، تمام روشن مهتاب را در استكان مي ريخت

و ثانيه هايي كه، نبضمان را چكش مي زد،

تا بر خاطراتمان نقش بزند.

ماه چهارنعل مي تاخت در آسمان،

تا جايي در دل خرداد پنهانش كند.

آواز مرغي، گوش ها را نوك مي زد

و ستاره ها خيره به چشمانش

تا آنجا كه پلك بر هم مي زد

و صداي ناقوس دو استكان

كه دنيا را به هم مي زد

تا بشكند تمام ثبات دردها را.

تا آنجا كه حس كنيم چرخش زمين را.

و ديگر…

من بودم و هواي او بود و هواي او

***

تاريخ خسته

بي ترانه مي خوانم

بغض هاي قرن تن خويش هايم را

چون بره آهويي آويخته بر پستان مادرش

كه گلوله اي رميدنش را آغازيد

اينك منم،

ايستاده بر كوير سرشار از تعفنِ پِهِن اُشتران

تا امروزم را گره بزنم

به آواز دُهلي كه از پس ويرانه هايم مي شنوم!

***

اينك منم

اينك منم

افتاده از منقار پرنده اي خسته

تا باراني اگر

كه بروياند،

تنِ زخم خورده ام را

از دل چاك چاك زمين.

 ***

از اين شاعر بخوانيد:

دو شعر از محمدابراهيم خوشه چرخ

چند شعر كوتاهِ كوتاه از محمدابراهيم خوشه چرخ

ياران بي دبستاني/ شعري از محمد ابراهيم خوشه چرخ 


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 320 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 4:01

انتشار در۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۴ ب.ظ سرویس:برگزیده ها یک دیدگاه 23 بازدید

ww2پيشنهاد مدير كميته امداد در «بُلغان» براي حل مشكل مسكن روستايي

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) لارستان از ایجاد مثلث کمیته امداد، بنیاد مسکن و خیرین جهت حل مشکل مددجویان روستایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کمیته امداد، هوشنگ دلاور در جمع نمازگزاران نماز جمعه بلغان گفت: یکی از مشکلات اساسی مددجویان روستایی، مشکل مسکن است که این موضوع با ایجاد مثلث کمیته امداد، بنیاد مسکن و خیرین روستایی مرتفع خواهد شد.

مدیر کمیته امداد لارستان افزود: اگر خیرین و خویشاوندان مددجو مشارکت نمایند با دریافت وام بهسازی روستایی بنیاد مسکن و مساعدت ۱۰۰ میلیون ریالی کمیته امداد تمام مددجویان فاقد مسکن روستایی، خانه دار خواهند شد.

دلاور در ادامه این برنامه و طی نشستی که با امام جمعه و رئیس شورای اسلامی این روستا داشت ضمن قدردانی از پرداخت ۸۰ ملیون ریال فطریه با هماهنگی کمیته امداد از طرح تجمیع کمک ها سخن راند و اظهار داشت: اگر سعی شود کمکهای متفرقه خیرین به خصوص زکات مالی که اهل سنت پرداخت می کنند تجمیع گردد و با مسئولیت یکی از معتمدین محلی و با مشارکت کمیته امداد هزینه گردد، هیچ مشکلی در روستاها باقی نخواهد ماند.

بررسی مشکلات خانوارها طی بازدید میدانی از منازل مددجویان، از دیگر برنامه های سفریک روزه مدیر کمیته امداد به روستای بلغان بود.

روستای بلغان با ۷۸ خانوار مددجو از روستاههای اهل سنت بخش جویم می باشد.


- - , .
.

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 222 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 10:01

انتشار در۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۵ ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 19 بازدید

Hartoonianهنرمندان تجسمي لارستان با حضور «هارطونيان» گرد هم مي آيند

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان و به نقل شورای انجمن هنرهای تجسمی لار، نشست تخصصی هنری با «واهیک هارطونیان» باعنوان «یک تجربه یک خاطره» از سوی این انجمن برگزار می گردد.

واهیک هارطونیان، نقاش ارمنی تبار و متولد ۱۳۴۳ در ایران است که نقاشی و طراحی را از سال ۱۳۶۶ نزد استاد هانیبال الخاص آغاز کرده است و تاکنون موفق به برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی، کسب مقام های متعدد در فستیوال های بین المللی و برگزاری کارگاه های آموزشی شده است.

این نشست در ادامه سلسله برنامه هفته طراحی لارستان که خرداد ماه گذشته با حضور اساتید مطرح هنرهای تجسمی کشور در لار برگزار شد صورت می گیرد. زمان برگزاری ساعت ۱۸روز دوشنبه ۲۸ تیرماه در محل مجموعه فرهنگی مذهبی ام البنین واقع در بین دو شهر پشت مجتمع مسکونی دانش می باشد.

مطلب مرتبط:

گفت و گوي مرضيه شمس با واهيك هارطونيان


- - , .
.

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 178 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 10:01

انتشار در۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۹ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 46 بازدید

در پي انجام چند سرقت خانگي/ ساكنان شهركِ گلستانِ لار به مسئولان امنيتي نامه نوشتند

در پي انجام چند سرقت از منازل شهرك گلستان لار طي چند ماه گذشته و انجام يك سرقت در چند شب گذشته حالا ساكنان اين شهرك طي نامه و طوماري ضمن انتقاد از اين وضعيت و اعلام اين مطلب كه سارقان هنوز دستگير و مجازات نشده اند از مسئولان مرتبط با امنيت شهر خواسته اند از اين شهرك مراقبت بيشتري كنند.

آنها همچنين در اين طومار اسامي ساكناني كه در اين شهرك مورد سرقت واقع شده اند را ذكر كرده اند تا اسناد طومار خود را مورد تاكيد قرار دهند.

در ادامه تصوير اين طومار كه يك نسخه از آن در اختيار سايت آفتاب لارستان نيز قرار گرفه است را ببينيد:

e1e


ارسال نظر

- - , .
.

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 194 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 10:01

انتشار در۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶ ق.ظ سرویس:دسته‌بندی نشده بدون دیدگاه 12 بازدید

پيام تسليت مديركل منابع انساني استانداري به خانواده مرحوم «حسين صفري»

عبدالرضا (حميد) صادقي، مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری فارس طي پيامي درگذشت «حسين صفري» ملي پوش دهكويه اي كاراته ناشنوايان را به خانواده وي تسليت گفته است. در ادامه پيام حميد صادقي كه خود نيز اهل لارستان است بخوانيد:

***

خانواده محترم قهرمان افتخار آفرین مرحوم حسین صفری

سلام علیکم

ورزشکاران و افتخار آفرینان همواره در یاد و خاطر این ملت جای دارند. مرحوم حسین صفری پهلوانی بزرگ منش در عرصه ملی بود که طی سالهای گذشته با روحیه قهرمانانه، پابرجا و استوار در مبارزه با حریفان، بارها و بارها برای مردم این دیار افتخار آفرینی کرده و لبخند را برای هموطنان و همشهریان خود به ارمغان آورد.

ضایعه بزرگ ارتحال آن عزیز نه تنها جامعه ورزش و شهروندان استان فارس را غرق در اندوه کرد که تمامی ورزش دوستان از شنیدن این خبر متاسف و متاثر شدند.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان معزز، درگذشت این قهرمان ملی را به جامعه ورزشی استان فارس و شهروندان عزیز لارستان تسلیت عرض می نمایم. رجاء واثق دارم که ایشان مورد رحمت و مغفرت خداوند تبارک و تعالی قرار گرفته و با اولیاء و انبیاء الهی محشور می گردند.

عبدالرضا(حمید) صادقی/ مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری فارس


- - , .
.

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 236 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 16:06

انتشار در۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱ ق.ظ سرویس:مطلب شما بدون دیدگاه 4 بازدید

از «باغ رضوان» اصفهان تا «دارالرحمه» لار

Alaviyyehسيما علويه: اینکه چرا برخلاف میل باطنی ام از دنیای زندگان به دنیای مردگان پانهادم و به سراغ آنان می روم را نمیدانم! شاید بخاطر پروژه است که خواهرم یکماه برای طراحی با آن درگیر است، طراحی مقبره در دارالرحمه جدید لار که هر روز کارشناس شهرداری یک نظر و ایده ای می دهد و خیرین محترم نظری متفاوت و این وسط طراح می ماند کدام را باید در نظر بگیرد، بعد از یک ماه پایین و بالا کردن حاکمیت شهرداری به عنوان بلدیه شهر بر مسند حکمرانی می نشیند و می تازد بر هرآنچه خیر و داغدار… که چاره ای جز اطاعت فرامین قانون ندارند تا بتوانند دمی درکنار مردگان و جگرگوشه هایشان که به خاک سپرده اند اندکی بیاسایند و مادر داغدیده ای با گوشه چادرش اشکهای چشمش را بزداید وآهی جانسوز سردهد جانسوزتر از آفتاب تابستان که خودنمایی می کند.

سال ۷۸ اولین بار واژه «باغ رضوان» را در اصفهان شنیدم، دوستم گفت شما هم با ما باغ رضوان می آیید؟ گفتم باغ رضوان کجاست؟ گفت: جایی که عزیزانمان را دفن می کنیم، مگر شما چه می گویید؟ با خنده گفتم «کوریچو»!، باشد برویم هم فال هست و هم تماشا.

خلاصه رفتیم باغ رضوان که شامل محوطه ای وسیع در خارج از شهر با درختان تناور، خیابان بندی و قطعه بندی، در ابتدای ورودی گلفروشی با گلهای طبیعی زیبا خودنمایی می کرد، دیدم هر قطعه ای از قبور منظم حتی سنگ قبر یکنواخت و یک رنگ بود. گفتم شما مرده هایتان را گم نمی کنید؟ اینجا که شبیه هم است؟ گفت: نه، هرقطعه ای تابلو دارد و شماره گذاری شده و در ردیف وپلاک مورد نظر، مثلا قطعه ۴ ردیف۶ قبر۷۸، این را برای همیشه به یادمی سپاریم، گوشه ای از آن تاب و سرسره و برای بازی کودکان، والحق که نام باغ رضوان برازنده اش بود. سرسبزی و درختان و فضای سبز آن چشمگیر بود.

نوع تدفین در اقوام و مذاهب مختلف متفاوت است، هرنوع تدفین بسته به اعتقاد مذهبی از دوران باستان تاکنون تغییر یافته است که امری بدیهی است. از  تابوت های سنگی و استودان های هخامنشی تا گوردخمه های اشکانی و… و پس از اسلام بدلیل تغییر نگاه و نگرش مذهبی نوع تدفین درایران دستخوش تغییراتی شده است. الهاکم التکاثر، حتی زورتم المقابر، کلا سوف تعلمون، افزون طلبی شما را به خود مشغول داشته است و از خدا غافل نموده است، تا آنجا که به دیدار قبرها رفتید و قبور مردگان خود را برشمردید و به آن افتخار کردید.

اخیرا حوادث و بیماری های لاعلاج و انواع تصادف و… چنان دامنگیر شده است که عمر انسان از ۹۰سالگی به حدود ۲۰تا ۳۰در اثر تصادف و یا ۴۵ سالگی در اثر سکته کاهش یافته است. اینکه زندگی کردن را فراموش کرده ایم و به جای صله رحم و دیدار خویشاوندان و دوستان و دریک کلام رسیدن به حال و روز زندگان به دنیای مردگان پناه می بریم که آن نیز اثرات سوء خودرا دارد ، گاهی برای نهیب و یادآوری خود به قول سهراب زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ.

یادمرگ لازم و ضروری است، اینکه ما مسافریم، لیکن در اعیاد وجشن ها و تمام لحظاتی که می شود کنار خانواده و دوستان شاد بود و زندگی کرد، به دنیای مردگان و قبرستان رفتن چندان مورد پسند حتی اسلام نیز نمی باشد چنانکه دراسلام رفتن به قبرستان در شب مکروه شمرده شده است.

اجداد نخستین ما که در یکجانشینی اولیه و روستاهای نخستین مردگان خود را کنار اجاق خانه دفن می کردند و آنقدر به حیات پس از مرگ اعتقاد داشتند که مرده خود را زنده می پنداشتند و آن را درخانه خود خود درکنار اجاق دفن می کردند. در شهرنشیني های نخستین که قبرستانهای اولیه شکل گرفت و چغازنبیل، هفت تپه و مقبره های دسته جمعی که قبوری با ۱۲یا ۱۳نفر تدفین دیده می شوند تا به امروز که در قبرستانهای اهل سنت اثری از نام و نشان نیست، قبرستان قدیمی کرمستج چنان تو را به بهت و سکوت فرا می خواند با حجم وسیعی از قبور خاکی و ساده که تنها دو سنگ کوتاهی به صورت عمودی در بالا و پایین قبر نشان دهنده گورهایی است بی نام و نشان. در اینجا فقیر و غنی یکسان است، قبرها رنگ و لعاب ندارند، اسم و رسمی نیست، نگران پا گذاشتن برآیه های سنگ قبرها نیستی و تنها ندای ارجعی است که در سکوت و سادگی قبرستان به گوش دل می رسد. ارجعی الی ربک راضیه المرضیه،کاش ما نیز اینگونه می کردیم.

در شهر قدیم به فراخور مکان و زمان قبرستانهای محله ای شکل گرفته است. قبرستان ملانومی، کوریچان، کهویه که انواع سنگ قبرهای کشویی و انواع خطوط نیز خودنمایی می کند تا اینکه این بشر مدرن امروزی به این فکر افتاد که بایستی قبرستان از محل شهری و کسب و کار و سکونت جدا شود و در اراضی کنونی پس از کلی حرف وحدیث مشخص کردند.

بنده دوبار به این دارالرحمه جدید رفته ام یکبار در افتتاح قبرستان و تدفین مرحوم نخبه الفقهایی و بار دوم سالگرد این مرد شریف که حتی مُرده ایشان هم مایه خیر و برکت در لارستان شد و سبب افتتاح قبرستان جدید الاحداث گردید.

اکنون گویی به یمن و برکت کندن قبرهای آماده که گویی دویست قبر توسط شهرداری فراهم و آماده شده است به تبع آن جوانان و عزیزان سریع تر به کام مرگ می روند تا قبرها خالی نماند، به خود می گویم چرا مسئولین شهرستان بجایش ۲۰۰ آپارتمان نوساز آماده نمی کنند که به صورت قسطی و پیش فروش و قیمت مناسب برای جوانان فراهم کنند تا به یمن آپارتمانهای خالی ازدواجهای مبارک و میمون سر بگیرد و جوانان سر وسامان پیدا کنند؟

پای درد دل پدری داغدار نشستم که می گفت من جوانم از دست داده ام برای خیرات و مبرات او صندلی در دارالرحمه برای نشستن مردم گذاشته ام ولی از مردم پول می گیرند! چه کسی پاسخگوست؟ دارالرحمه جدیدی که با یک باران سیل آسا  تبدیل به استخر می شود که در کل قبرها آب می افتد نشان می دهد که مکان یابی آن از ابتدا درست نبوده است.

پس همیشه مسئولین امر به صرف شورا و شهردار و رئیس بودن درست کارشناسی نکرده اند، وزش باد غربی، شرقی نیز مشكل دیگری است،  با این روند تصاعدی مرگ و میر احتمالا طی سال های آتی این قبرستان پاسخگوی شهر نخواهد بود و باید به فکر تراشیدن کوه و کانال کشی مسیرآب و… هزاران هزینه دیگرکرد.

بالا بردن قیمت تصاعدی قبرها که موجب ناراحتی مردم است و هیچ کس به خودش حتی زحمت پاسخگویی در سایت ها را نمی دهد که چرا از ۱۵۰ به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت؟! شاید زمین قبرستان هم بشود درآینده نزدیک خرید و فروش و تغییر کاربری داد. هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد و اکنون به درخواست خیرین شهر زیر نظر هیات امنای دارالرحمه محترم و شهردای محترم قرار است مقبره و بارگاهی برای جوان ناکام خود بسازند که به دستور شهرداری محترم طراح بایستی فضای دیوار مانندی با کاشی و پنجره طراحی کند که حد فاصل ردیف قبور ساخته شود، لیکن بدون سقف. سوال اینجاست درگرمای ۵۰ درجه لارستان و دل داغدیده بازماندگان عدم مجوز سقف دار کردن محوطه بالای قبور به منظور خنک تر شدن محل چه اشکال و ایرادی دارد؟ اگر هدف از مقبره تامین آسایش و راحتی و خنکی هواست عقل حکم می کند مسقف باشد در غیر اینصورت چه نیازی به ساخت و ساز دیوارهای مرتفع دکوری است که هیچ کاربردی ندارد؟ بجای آن درخت و فضای سبز ایجاد شود که آنهم به یمن کمبود جا حتی امکان باغچه هایی با سبزه و گل و گیاه با ریشه کوتاه مقدور نمی باشد. چیزی که خلاف آنرا در اصفهان دیدم. هرچند که باز معتقدم بایستی به دنیای زندگان رسید و صله رحم را به جا آورد و برای مردگان فرستادن فاتحه و خیرات از هر مکان و زمانی امکانپذیر است، لیکن وقتی اکثر مردم جامعه را به سمت قبرستانها هدایت می کنیم و انواع برنامه های شبانه را در قبرستانها تدارک می بینیم حداقل به فکر آسایش و رفاه وسرپناهی در برابر باران و گرما برای عزیزان باشیم که هزینه های ساخت و ساز آن توسط خود بازماندگان پرداخت و تامین می شود.

بیا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه زیکدیگر نمانیم


- - , .
.

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 213 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 13:12